fredag 19 oktober 2012

På tal om djur

Efter alla tråkiga historier om djurparker vill vi istället fira våra fina djurvänner. Det är klart som korvspad att vi inte ska underskatta deras intelligens. Se den här videon så förstår du varför.



27 vs "1". Extremt ojämlik bevakning av affärsvärlden i Dagens Industri.




Självklart följer vi på Tactiq PR nyhetsflödet och varje frukost går vi bland annat igenom Dagens Industri. 

Inget konstigt med det. 

Normalt sett är innehållet en mix av mer eller mindre intressanta och relevanta nyheter. 

Inget konstigt med det heller. 

Men, när sista bladet i Dagens Industri hade vänts för några veckor sedan hade vi alla en känsla av att något var snett. Vi hade nämligen inte vare sig sett eller läst om speciellt många kvinnor.

Vi bestämde oss därför att, för skojs skull, räkna hur många män respektive kvinnor som syntes på bild (direkt eller indirekt) och profilerades i tidningen. Resultatet är förkrossande deprimerande. Allt som allt profileras nämligen 27 män i samband med artiklar i jämförelse med endast en kvinna. Dessutom är den enda synliga kvinnan skådespelerskan Linda Grey, dvs Sue Ellen i TV-serien Dallas. Nästan samma olikhet gällde de indirekta bilderna och i platsannonserna.

Eftersom detta är ett faktum verkar det inte vara något konstigt med det heller. 

Som kvinnlig affärskvinna och entreprenör som på många sätt och vis genom hela mitt arbetsliv har kämpat för att synas och komma fram är dagens insikt deprimerande och ett kvitto på att något är sjukt snett. 

Jag arbetar inom två branscher (tillverkning och försäljning av byggprodukter av emalj samt PR) som båda är manligt dominerade (även om det förstås finns många kvinnliga PR-konsulter är det en minoritet av företagen som ägs och drivs av kvinnor). Det var inget jag reflekterade över när jag gjorde mina yrkesval och jag anser inte att det skall vara till vare sig min nackdel eller fördel.

Men, efter den här läsningen känner jag mig trött. Om vi skall skapa fler arbetstillfällen måste en större variation av förebilder lyftas fram som inspiration. 

Hur svårt ska det vara att lyfta fram och berätta om kvinnlig företagsamhet och kvinnliga ledare?

Suzanne Hugoson
Kvinna och VD 
Tactiq PR och Enamello

torsdag 16 augusti 2012

Extrem ojämlikhet i nyhetsflödet. En skådespelerska vs. 27 män i Dagens Industri






1 "kvinna", 27 män...



Tactiq PR följer självklart nyhetsflödet och varje frukost går vi bland annat igenom Dagens Industri

Inget konstigt med det. 

Normalt sett är innehållet en mix av mer eller mindre intressanta och relevanta nyheter. 

Inget konstigt med det heller. 

Men, när sista bladet hade vänts idag hade vi alla en känsla av att något var snett. Vi hade nämligen inte vare sig sett eller läst om speciellt många kvinnor.

Vi bestämde oss därför att, för skojs skull, räkna hur många män respektive kvinnor som syntes på bild (direkt eller indirekt) och profilerades i tidningen. Resultatet är förkrossande deprimerande. Allt som allt profileras nämligen 27 män i samband med artiklar i jämförelse med endast en kvinna. Dessutom är den enda synliga kvinnan skådespelerskan Linda Grey, dvs Sue Ellen i TV-serien Dallas. Nästan samma olikhet gällde de indirekta bilderna och i platsannonserna.

Eftersom detta är ett faktum verkar det inte vara något konstigt med det heller. 

Som kvinnlig affärskvinna och entreprenör som på många sätt och vis genom hela mitt arbetsliv har kämpat för att synas och komma fram är dagens insikt deprimerande och ett kvitto på att något är sjukt snett. 

Jag arbetar inom två branscher (tillverkning och försäljning av byggprodukter av emalj samt PR) som båda är manligt dominerade (även om det förstås finns många kvinnliga PR-konsulter är det en minoritet av företagen som ägs och drivs av kvinnor). Det var inget jag reflekterade över när jag gjorde mina yrkesval och jag anser inte att det skall vara till vare sig min nackdel eller fördel.

Men, efter dagens läsning känner jag mig trött. Om vi skall skapa fler arbetstillfällen måste en större variation av förebilder lyftas fram som inspiration. 

Hur svårt ska det vara att lyfta fram och berätta om kvinnlig företagsamhet och kvinnliga ledare?

Med anledning av detta vill jag gärna veta vilken strategi som redaktionerna på Sveriges ledande medier har när de väljer ut innehållet och har skickat denna fråga, tillsammans med denna artikel som insändare, till chefredaktörerna på följande medier: Dagens Industri, Dagens Media, Resumé, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Metro, Göteborgsposten, Sydsvenska Dagbladet, Affärsvärlden, Dagbladet samt nyhetsredaktionerna på SVT och TV4.

Jag skickade mailet kl.10.13 och ser fram emot svaren. Alla svar kommer att publiceras  i turordning allt eftersom de anländer direkt i blogginlägget. Kommentera gärna både mitt inlägg och deras svar.


Stockholm den 16 augusti 2012

Suzanne Hugoson
Kvinna och VD 
Tactiq PR och Enamello


Svar 1: Från Peter Fellman, chefredaktör, Dagens Industri, kl.11.52:

"God morgon Suzanne,
Vi på Dagens industri skriver om en värld som fortfarande är ganska mansdominerad. Däremot har vi på Di ett uttalat mål att leta efter och lyfta fram kvinnor inom näringslivet både när de gäller stora och små bolag, samt naturligtvis inom den offentliga sektorn. Idag var ett exempel på en dag när vi lyckades dåligt, andra dagar är betydigt bättre. Vi gör faktiskt själva också motsvarande stickprov med jämna mellanrum för hålla fokus även på den här frågan. Samtidigt måste vi akta oss för att inte falla i den andra fällan som är att vi till exempel alltid riskerar skriva om Annika Falkengren om vi ska skriva om de svenska storbankerna osv.
Men plats för förbättring, speciellt idag.
Mvh Peter

Peter Fellman
Chefredaktör/Editor in Chief
Dagens industri"

Mitt svar till Peter:"Hej Peter,

Jag uppskattar ditt snabba svar och att ni jobbar för det här trots att det kanske inte är så tydligt vår oss läsare.

Om ni är intresserade av tips om andra affärskvinnor än Annika Falkenberg kan jag gärna bidra med en hel del namn på rak arm:

Christina Cheng, trendanalytiker
Katarina Mild, Lejonet & Björnen
Paula Fellingham, grundare av The WIN och Global Women's Summit (kommer hit för ett evenemang i Stockholm den 15 september, bifogar information). Har bla fått utmärkelse av Barack Obama. Vi kan förmedlar kontakt om ni vill intervjua henne inför detta. 
Linnea Braun, Shirt Factory
Carin Balfe Arbman, VD, PR-byrå
Hilkka Liponkoski, marknadschef och delägare för Footbalance, ett finskt företag som tillverkar formgjutna sulor och etablerar sig globalt.
Emelie Lindeberg, kvinnlig hantverkare och VD för Snikk
Diddi Jeurling, entreprenör som just startade "Speceriet" i Bromma. Var med och startade Kaffeknappen
Hanna Lindblad, delägare och VD för Houdini Sportswear
Ingela Grip, ägare för modeföretaget Plain Vanilla
Anna Spendrup
Camilla Larsson, cheredaktör för Poplife
Annakarin Andersson Punti, svensk fd modell som driver b&b i Frankrike
Charlotta Söör, delägare och grundare av RC Chocolat
Mary Kay Korpf, Chief Marketing Officer, Electrolux
Ulla Litzen, styrelseproffs bla Boliden, Alfa Laval och SKF
Behnaz Aram, från Whyred till ny H&M-satsning
Lina Thomsgård, startade Rättviseförmedlingen
Stina Billinger, CSR-chef Storebrand
Ulrika Saxon, VD Bonnier Tidskrifter
Cilene Andréhn, gallerist Andréhn Schiptjenko
Suzanne Hugoson. VD Tactiq PR och Enamello

Ser fram emot nya spännande artiklar!

Mvh Suzanne"

Svar från Peter kl.13.47

"Tack för tipsen.
/Peter"

onsdag 15 augusti 2012

Vilken typ av social medie-personlighet är du?


För över 100 år sedan tog Isabell Myers och hennes mor Katherine C Briggs fram ett personlighetstest som byggde på den schweizska psykiatern Carl Gustav Jungs teorier om psykologiska typer. Myers-Briggs Type Indicator är idag ett av världens mest använda personlighetstester och har över 50 års forskning bakom sig.
MBTI är uppbyggt av fyra skalor, var och en med två motsatta svarsalternativ vilka betecknas som preferenser.
Perferenserna är uppdelade i bl a Introversion vs. Extraversion eller Thinking vs. Feeling. Det betyder att testpersonen får en bokstavskombination i slutet av testet som visar på hur deras personlighet är uppbyggd, exempelvis: ISTJ – Introvert-Sensing-Thinking-Judging.

Nu till sociala nätverk.
Man har funnit att fler personer som är Extrovert tenderar att vara på Facebook än de som är Introvert. Och personer som har Feeling i sin personlighet spenderar mer tid med att söka och interagera med människor på Facebook än de som har Thinking.

Om du är sugen på att se vilken profil du får besök den här sidan.


Bilderna är hämtade från iStockphoto, och Henrik5000

onsdag 16 maj 2012


Dagens undran:

Vi undrar vem som undrar om Mauritz. Någon är i varje fall tillräckligt nyfiken för att ha klistrat frågan på
A L L A H&M-affischeringar på söder.

Vi tycker för övrigt att Mauritz verkar proppmätt. Han tycks ju mycket sällan orka ta sig till rampljuset. Hennes gör ju hela jobbet. Fram för mer Mauritz!


fredag 4 maj 2012

Traditionell PR vs. Guerilla PR

En av de vanligaste frågorna vi på TACTIQ PR får är:

- Vad är skillnaden mellan traditionell PR och guerilla PR? Och vad ska jag välja?

Vi tycker generellt att en bild säger mer än tusen ord:







Med traditionell PR når du många, med guerilla PR når du få men du når hela personen.

Guerilla PR är kommunikation som är:
- Riktad
- Personlig
- Oväntad
- Kostnadseffektiv

Sugen på att veta mer? Hör gärna av er så bjuder vi på En snabb introduktion till guerilla PR och vad det kan göra för ditt företag.

fredag 30 mars 2012

Den stora idén: Kreativ PR

Bakom varje bra PR-kampanj finns det en "stor idé” - det kreativa koncept som gör att budskapet får uppmärksamhet och blir minnesvärt.

Det kreativa tänkandet som resulterar i den ”stora idén” är viktigare än vad man tror. Kommunikationen måste bryta genom det enorma mediebruset och ges chansen att nå målgruppen och påverka deras åsikter och attityder.
Det kreativa konceptet måste helt enkelt vara originellt och intressant nog för att fånga målgruppens uppmärksamhet.

Strategi
Om den ”stora idén” inte är strategiskt förankrad är den ingen ”stor idé” utan enbart slumpmässiga tankar som låter bra tillsammans. Det finns två huvudpunkter till effektiva PR-idéer: den första är att de måste vara av intresse för målgruppen och den andra är att det måste finnas någon logisk koppling mellan idéerna och organisationens målkommunikation.

Vad gör en idé kreativ?
För att komma på en ”stor idé” måste man bortse från det traditionella sättet att göra saker och ting och kasta sig in i en oprövad och okänd värld. När den ”stora idén” är satt och genomförd, förefaller det oftast oerhört enkelt - den självklara lösningen på kommunikationsproblemet låg ju rakt framför en och väntade. Men det är först efteråt vi upplever det så. När man presenterar nya idéer som är utanför den vanliga tankeramen så har vi en tendens att backa och satsa på mindre originella idéer som vi kanske har testat innan eller känner igen från andra företag.

Risk
Kritföretaget Crayola till exempel, utsattes för risken att modifiera en kulturell ikon när de "pensionerade" åtta av sina traditionella färger och ersatte dem med mer levande och modern färger.
För att undvika en Old Coke / New Coke-katastrof, etablerade Binney & Smith PR en Crayola Hall of Fame och valde in de gamla färgerna i en stark mediebevakad och uppmärksammad ceremoni som genererade otroligt mycket snack och publicitet. Hanteringen av ”pensioneringen” och lanseringen av de nya färgerna gjorde att Crayola vann en Cipra.
I ett försök att utnyttja synligheten beslutade Binney & Smith att återlansera de ”pensionerade” färgerna ett år senare och släppte dessa i en nostalgisk "samlar-serieburk". Nylanseringen av färgerna tillkännagavs vid en presskonferens och medieuppbådet genererade återigen stor uppmärksamhet och köpglädje.

Relevans
Det självklara i en PR-kampanjer är förstås att leverera rätt budskap till rätt person vid rätt tidpunkt. Målet är påverkan av åsikter och uppmärksamhet hos målgruppen. Men för att ha en inverkan på attityder och åsikter måste budskapet självklart vara relevant.

Påverkan
För att få kalla en idé kreativ måste den påverka. Masskommunikationen sköljer som vågor över målgruppen och får egentligen ingen att haja till, just därför att den oftast är uppenbar och förväntad.
Ett trix för att lösa detta är att väva in något som påverkar och har en emotionell anknytning för målgruppen. Då har du chansen att bryta igenom bruset och likgiltigheten och fokusera målgruppens uppmärksamhet på ditt meddelande.
Tänk efter, vad har fått dig att haja till? Jo, saker som du blir förvånad över, då du tänker att ”men det här är ju något helt nytt, att jag inte tänkt på det här innan”. Det är den graden av påverkan du behöver pussla in i din ”stora idé”.

Originalitet
Men mest av allt, måste din ”stora idé” vara originell, ny, färsk eller oväntade för att kunna fängsla.

Här bjuder vi på lite ordkunskap.
Original: en av ett slag.

En idé kan tyckas kreativ om du aldrig har tänkt den förut, men det väsentliga i en riktigt kreativ idé är att ingen annan har tänkt på den heller. I utbildningar i kreativt tänkande, frågar läraren vanligtvis sina elever om de kan komma på vad man kan köpa med 50 öre. Svaret brukar bli: 50-öresgodis. Men det är ju det mest uppenbara och förväntade svaret. Det är svaren utanför mallen som är kreativt och de svaren som kommer leda dig till din kreativa idé. Våga vara originell!

Taktik och förfarande
Att stödja den ”stora idén” genom all kommunikation så som pressmeddelande, broschyrer, affischer och evenemang är ett måste. Och att även här fullfölja kreativiteten i dessa steg. Varje kommunikation med målgruppen erbjuder en möjlighet för den ”stora idén” att visas upp och förstärkas.

Visuell och verbal synergi
Den ”stora idén” kan med fördel ses som något visuellt, en fras eller en tanke som underlättas av visuella liknelser och verbala uttryck.
Låt oss säga att den ”stora idén” börjar som en fras, då är nästa steg att försöka visualisera hur begreppet ser ut för din målgrupp. Om det istället börjar som en bild, blir steget att binda ord till.

För att ge ett utförligt exempel: American Plastics Council och Fleishman-Hillard använde det stora skeppet HMS Rose då de ville uppmärksamma att plast är ett material som går utmärkt att återvinna och att plastindustrin starkt förespråkar återvinningen.
De valde att visualiserade detta genom att väva ett enormt segel av plast och seglade HMS Rose till Washington där de bjöd in press och beslutsfattare genom att skicka återvunna plastflaskor med inbjudan i (flaskpost the new way). Kampanjen slog starkt i genom och nästan 60% av de som besökte Rose ändrade uppfattning om plastindustrins återvinningsverksamhet.

Generera idéer - Hur får folk egentligen idéer?
Det är en myt att vissa människor är naturligt kreativa och att de får ”stora idéer” hela tiden. Egentligen är kreativitet en speciell form av problemlösning. Alla föds med någon talang och alla kan utveckla och förbättra sina personliga kreativa färdigheter om de vet vad de ska göra. James Adams bok, Conceptual Blockbusting, är en särskilt bra guide till denna process.

Men först av allt kan vi betrakta begreppet ”idé”:
En idé är en kombination av tankar och, som James Webb Young förklarade i sin bok, ”förmågan att skapa nya kombinationer förstärks av att kunna se relationer". En idé, med andra ord, är en tanke som stimuleras genom att placera två tidigare orelaterade begrepp tillsammans. Den sammansättningen skapar nya mönster med nya relationer till varandra och skapar därigenom ett nytt sätt att se på saker. Detta fenomen har beskrivits som att göra det välbekanta främmande och det främmande bekant. Istället för att se det uppenbara, ser en kreativ person på något ur en helt annan vinkel.

En oväntad idé kan börja med en twist på en gammal tanke, en ovanlig förening eller sammansättning av ett slående uttryck som sticker i sinnet. En välbekant fras, som en klyscha, kan bli råmaterial för en ny idé om den presenteras på något ovanligt sätt eller i en oväntad situation. En ordlek är också ett bra sätt att utveckla något oväntat.

Den idéskapande processen
Det finns en genomsyrad stereotyp av en kreativ person – en person som sitter och väntar som en åskledare för att den ”stora idén” ska komma som en blixt från klar himmel. Människor som är särskilt skickliga på att få ”stora idéer” vet dock att bra idéer oftare kommer från flitigt arbete än från en slumpmässig tanke som oftast gestaltas genom den ökända glödlampan. Människor som är kreativa läser, studerar, analyserar, testar och testar igen, observerar, svettas, blir förbannade, frustrerade och ibland ger de helt enkelt upp. Stora genombrott inom vetenskap och medicin kan ta år, även decennier. Den ursprungliga tanken som räknas som en ”stor idé” kommer inte lätt.

Det finns en enighet mellan de olika teoretiska beskrivningarna av den kreativa processen. Det är ofta porträtterade som en serie sekventiella steg.

Processen:

1. Orientering: pekar ut problemet

2. Förberedelser: samla relevanta uppgifter

3. Analys: att bryta ner relevant material

4. Självmordstankar: trava upp alternativa idéer

5. Inkubation: ge upp, låta idén gro

6. Syntes: sätta ihop bitarna

7. Utvärdering: döma de resulterande idéerna

Även om stegen variera något och namnen skiljer sig åt, har alla beskrivningar av den kreativa processen funnit att idéer kommer efter en person har nedsänkt sig själv i problemet och arbetade på det till den grad att de nästan ger upp.

I verkligheten får de flesta människor idéer hela tiden och varje individ är i stånd att komma på en idé eller två. Skillnaden mellan denna nivå och verkligen kreativt tänkande är att många idéer antingen saknar originalitet, är opraktiska eller inte har någon grundstrategi. Detta gäller särskilt de idéer som uppstår utan hjälp av disciplinerat förfarande. Slumpmässiga tankar kommer som uttrycket säger främst av en slump medan de bästa idéerna genereras genom en disciplinerad förfarande som stimulerar en enorm mängd idéer för att hitta diamanten. Det är ytterst sällan de ”stora idéerna” kommer "out-of-the-blue".

Informationsinsamling: Handbook of Strategic Public Relayions and Intergration

torsdag 12 januari 2012

Facebook = skilsmässor & fyllefoton?

Skilsmässor

Normalt hjälper Facebook folk att hålla kontakten, utveckla sina relationer och ha fortsatt kontakt med nära och kära. Men enligt en undersökning gjord av Divorse-Online anger en tredjedel av de som ansöker om skilsmässa i Stor Britannien ”Facebook” som en av anledningarna. Det kan vara allt från att deras partner skickar opassande meddelanden till det motsatta könet, att deras vänner berättar om ens partners opassande beteende eller att man skickar meddelanden eller skriver negativa statusuppdaterar om ens partner.

Redan 2009 gjorde en undersökning gällande sambandet mellan Facebook och skilsmässor, då var det enbart 20% som angav Facebook som en anledning, 2011 var det 33%.

Fyllefoton

Från MyMemory kom det nyligen en undersökning gällande foton på Facebook (Stor Britannien). Inte mindre än 76% av alla foton var fyllefoton! Av de 1 781 personer som tillfrågades var det enbart 12% som hade helt privata foton medan 58% lät sina kompisar se alla deras foton. 26% medgav att de hade fyllefoton som de inte ville att deras arbetskamrater skulle se, och hela 8% sa att de hade fyllefoton som skulle orsaka stor skada på jobbet.

För att snygga upp sitt Facebook-profil har man en tendens att avtagga sig på foton, radera kommentarer och ändra statusar. Denna tes stödjs av undersökningar där hela 93% av alla deltagare i studien aktivt hade avtaggat sig på pinsamma foton.

Vad säger detta om vårt beteende på sociala medier? Har vi blivit öppnare med hur vi beter oss? Och känner vi oss trygga att exponera oss på Facebook, trots att de öppet kan använda våra foton som de behagar?

torsdag 8 december 2011

Konsumenttrender 2012

Under år 2012 kommer, ungefär som föregående år, en del varumärken stirra ner i avrgunden medan andra kommer att överträffa sina förväntningar. Det finns stora möjligheter för kreativa varumärken eller entreprenörer som kan leverera till den evigt förnyande konsumenten.

Här kommer konsumenttrender för 2012:

RÖDA MATTAN
Fler företag ser framtiden hos de kinesiska, brasilianska och indiska konsumenterna. Hilton har exempelvis utvecklat en service som enbart är utvecklad för deras kinesiska gäster - Hilton Huanying ("välkommen" på mandarin). Servicen finns på 30 st Hilton-hotell över hela
världen och erbjuder skräddarsydd service för de kinesiska gästerna: check-in på mandarin, hotellrummen är utrustade med kinesiskt te, kinesiska TVkanaler och ett välkomstbrev på mandarin. Det finns även kinesisk frukostbuffe med congee, dim sum och fried noodles på menyn.

Starwood Hotels kommer med ett liknande koncept under 2012, Starwood Personlized Travel program.

På det världsberömda varuhuset Harrods har de precis anställt 70 st personer som talar flytande mandarin (en mindre variant av detta sker även på NK) och Printemps i Paris har en speciell ingång för sina kinesiska besökare. Där finner de gruppturer i varuhuset på mandarin och även kinesiska varuhuskartor.

Även hela länder inser värdet av de "nya" konsumenterna. Australien har budgeterat 30 miljoner USD över tre år för att marknadsföra landet som en lyxdestination mot kinesiska turister.













DIY HÄLSA
Vi ser inget slut för den heta hjälp-dig-själv-trenden som har florerat under 2011, den fortlöpet även under 2012 och ökar till och med i fart. App:arna poppar upp som svampar, det enda vi vill som konsumenter är att förebygga, undersöka, förbättra, övervaka och hantera vår hälsa. Faktum är att App Store just nu har 9 000 hälsoappar (inkluderat ca 1 500 konditionsrelaterade-appar, över 1 300 diet-appar, över 1 000 avslappningsappar och över 650 appar enbart inriktade mot kvinnors hälsa) och i mitten av 2012 uppskattas de att nå 13 000 appar (källa: MobiHealthNews, september 2011).

Lite mer statistik: forskningsföretaget Technavio förutspår att den globala marknaden för mobilhälsoapp:ar kommer nå 4.1 miljarder USD 2014, siffror från 2010 är 1.7 miljarder USD.

Exempel på trenden:
- Jawbone's up är en personlig spårningsenhet i form av ett armband som spårar användarens rörelsemönster, matvanor och sömnmönster.
- Pain Free Back är en interaktiv ryggsmärtlindringsprodukt. Den låter användaren föra in sina besvär och får sedan en övningsplan för att förebygga och lindra smärtan (din egen sjukgymnast i mobilen).
- Play It Down är en app som hjälper dig testa din hörsel. Du kan exempelvis jämföra med dina vänner vem som hör den högsta tonen eller mäta hur många decibel musiken du lyssnar på är.
- Digifit Ecosystem är en app designad för dem med en aktiv livsstil. Den kan mäta din puls, tempo, hastighet och kraft.
- Withings' Blood Pressure Monitor är till din iPad, iPhone eller iPod Touch och tar ditt blodtryck. Datan kan sedan skickas direkt till din doktor.
- Skin Scan är en app som hjälper användaren att skanna och övervaka sin födelsemärken. Den har som mål att förebygga malignant hudcancer. Appen berättar om du bör besöka en doktor eller dermatolog.
- Lifelens har skapat en smartphone app som diagostiserar malaria. Appen kan analysera förstorade bilder av bloddroppar och identifera malaria parasiter.

I oktober 2011 demonstrerade Ford tre appar som erbjuder in-car-health-monitoring. De använder Fords SYNC Applink software som möjliggör föraren att övervaka kroniska sjukdomar så som diabetes, astma och hösnuva.

USA-baserade reklambyrån SapienNitro lanserade i juli 2011 AR-appen Lungs. Den låtar användaren beskriva sina rökvanor och visar sedan hur deras lungor skadats och hur lång tid det tar för lungorna att återhämta sig.

Och det kommer mer, mycket mer. I oktober 2011 meddelande AT&T att de ska börja sälja kläder med inbyggda hälsomonitorer som ska kunna mäta bärarens vitala tecken så som puls, kroppstemperatur och sedan ladda upp dem på en hälsohemsida. Och den ideella organisationen X Prize Foundation är medsponsor för en 10 miljoner USD-utmärkelse där den bästa mobilenheten som hjälper användaren att diagonistisera deras egna sjukdomar utses.

















ECO-CYCOLOGY
När världen är inne i en lågkonjunktur väljs oftast de ekologiska satsningarna bort för mer kortvariga satsningar. Däremot kommer sökandet efter en mer hållbar livsstil att förbli en mycket angelägen fråga för så väl många företag men främst för konsumenterna framöver.
Det finns många ekologiska trender under 2012, en av dem är att varumärken hjälper konsumenter att återvinna de material de inhandlat och tillverkar något nytt av dem.

Det har visats sig att de flesta konsumenter har en bra uppfattning om vad deras tidigare köp är värda men också vad de är värda i återvunnen form och vad som faktiskt går att återvinna.

Eco-cycology är mer än ett varumärkesfenomen, städer och hela länder runt om i världen sätter upp mål och lagar för återvinning. I Sverige har vi länge varit medvetna om påverkan och redan på 70-talet påbörjades "Håll Naturen Ren" av Naturskyddsförening och följde senare med "Håll Sverige rent", det är dags att öka tempot.

- Klädmärket Patagonia har startat "Common Threads Initiative" där man kan lämna tillbaka förbrukade Patagonia-kläder och de återvinns till nya kläder. Företaget påstår att de tagit emot 45 ton kläder och har tillverkat 34 ton nya kläder.
- Nikes banbrytande Reuse-A-Shoe-program (lanserades redan på 1990-talet!!) har tagit emot och återvunnit 25 miljoner par använda Nike-skor. Skorna återvinns genom att de mals ner till ett material som Nike kallar Nike Grind, detta material används sedan till att tillverka idrotts- och lekplatsbeklädnad men också en mängd andra Nike-produkter.
- De franska skönhetsmärket Garnier har gått samman med amerikanska miljöorganisationen Terracycle och har skapat Personal Care and Beauty Brigade. De erbjuder upphämtning och återvinning av alla skönhetsförpackningar (inte bara Garnier!). Brigarden reser runt i USA och samlar in gamla produktförpackningar. De konsumenter som väljer att återvinna får poäng eller pengar för sitt engagemang. Återvunnet material används till att tillverka lekplatsprodukter runt om i USA. De har även slagit sig samman med UPS som skickar de produktförpackningar konsumenterna vill återvinna helt gratis, Garnier står för kostnaden.
- Dell har skapat Dell Reconnect som har ingått ett partnerskap med Goodwill Industries. Detta möjliggör för konsumenter att lämna in förbrukade elektroniska varor (från alla varumärken!) till Goodwill och de renoverar eller återvinner produkten.

UTAN LÖSA PENGAR
Vi har sedan 2005 redan sett ett samhälle som mer och mer går ifrån lösa pengar, bankerna stänger bankkontor osv. Och år 2012 kommer inte bli året då alla struntar i lösa fickpengar och enbart springer runt med sin smartphone som betalningsmedel. men det är året då storspelarna Google och MasteCard rullar ut sina cashless-initiativ runt om i världen. För konsumenterna kommer detta betyda en än större bekvämlighet, men i slutändan kommer mobilbetalningar att skapa ett helt nytt datadrivet ekosystem av belöningar, köphistorik, erbjudanden osv.

Några penga-lösa exempel att hålla ögonen på under 2012:

- I oktober 2011 lanserade Google "Google Wallet". Ett betalsystem som är kopplat till din smartphone och ditt MasterCard. Köparen viftar helt enkelt med sin telefon över en betalterminal och betalar snabbt och direkt. Detta stödjs av vissa utvalda butiker och om du som konsument väljer att använda din Google Wallet kan du få specialerbjudanden, lojalitetspoäng osv.
- PayPal lanserade en betaltjänst via androidmobiler där köparen och säljaren enbart lägger sina mobiler bredvid varandra och betalningen överförs från köparen till säljarens konto.
- iZettle är en svenska uppfinning där du som säljare har en kortterminaladapter till din mobiltelefon och kan snabbt och lätt ta betalt direkt med mobilen (perfekt för mindre företag som ej har ett kassasystem).
- På 320 stationer runt om i Tyskland lanserade Deutsche Bahn en utveckling av deras tjänst Touch&Travel där du som resenär kan använda dig av NFC för att betala eller helt enkelt ta ett kort på en streckkod när du går in eller ut ur tågvagnen.

BRIST-CHIC
Trender syftar nästan alltid på nyheter, nya grepp på marknaden, nya tekniker osv. i detta fallet slås det ett slag för det gamla hederliga: att ligga i linje med din målgrupp, att förstå deras kultur och att visa att varumärket faktiskt är mänskligt. Att visa dina brister.

Under 2011 var det många företag som slog i moralbotten, rapporter om att utnyttja anställda, skövla regnskog osv. Men sen finns det också företag som faktiskt kan kombinera affärsnytta med personlighet och "doing good", dessa är helt klart vinnarna och får konsumenterna att hålla hoppet uppe.
Under 2012 kommer inte konsumenterna att förutsätta att företag är felfria utan snarare ta till sig de företag som står för sina brister och är "mänskliga" (det är viktigt att poängtera att detta självklart inte öppnar upp för företag att göra större misstag och skylla på deras "mänsklighet"). Företag som är ärliga med deras brister, som visar empati, generositet, mänsklighet, flexibilitet, mognad, humor, karaktär och handfasthet och vilja att göra något åt deras brister kommer briljera.

- I juli 2011 köpte Domino's en enormt stor billboard på Time Square och livestreamade bra och dålig kritik från deras konsumenter.











SKÄRMKULTUR
Allt gällande teknik kännas självklart. Det är ca ett år sedan Apple släppte iPad och ändå känns den just "självklar". Kommer vi bli trötta på alla skärmar, alla möjligheter? Det verkar inte som att varumärkena tycker det:

- Brittiska matkedjan Sainsbury's (som ofta ligger i framkant med nya trender, de valde att enbart sälja fairtrade bananer 2007) har gått ihop med Sky och ger deras kunder möjligheten att använda iPads som är direktinkopplade i deras kundvagnar.
- 8ta, ett Syd Afrikanskt mobilmärke, har installerat touch-skyltfönster utanför deras affärer vilket möjliggör för konsumenter, även när affären är stängd, att spana in deras sortiment och få information direkt ut i skyltfönsterhögtalarna.
- I september 2011 lanserade Sichuan hotpot-kedjan Hao Di Lao i samarbete med ett kinesiskt teknikföretag (Huawei) ett koncept där de möjliggör för deras besökare att dela deras måltid live med
familj och vänner som befinner sig någon annanstans i världen. Hao Di Lao låter redan sina restauranggäster använda iPads för att göra sina beställningar.
- Att spana in i framtiden (vet tyvärr ej när den lanseras) är OmniTouch som omvandlar en yta till en touchscreen genom projektion.

Detta är enbart en snabb inblick i vad som kommer hända under 2012, det finns som vanligt otroligt mycket spännande och många möjligheter inför nästa år.

(OBS Information och en del bilder är hämtad från trendwatching.com)

onsdag 9 november 2011

Modebloggtävling för Gallerian




I dagarna startade Gallerian jakten på Stockholms bästa modebloggare.
Vi var med och stöttade genom PR-aktiviteter.

Om du är modebloggare och bor i Stockholm, signa up dig!

tisdag 30 augusti 2011

Nu lanserar vi pasta man går ner i vikt av från Nutrilett


Under mycket hysch hysch har vi under sommaren fyllt kontorets hyllor och golv med Nutrilettprodukter.

Vi har pressfotograferat och arbetat exklusivt mot utvalda journalister inför lanseringen av Nutriletts nya produkt "EatWell" - pastarätter som hjälper dig att hålla eller till och med gå ner i vikt.

Vi ger pastarätterna 5 st "T" för smak och konsistens.

Se upp i hyllorna för snart kommer de till en butik nära dig!


Ps. Om en vecka eller två kan du få ett gratis smakprov om du "gillar" Nutrilett på Facebook...

torsdag 14 juli 2011

Tips för bloggande företag

Svara på dessa frågor innan ni startar er blogg:

1. Vad vill ni åstadkomma (lång- och kortsiktiga mål)?
2. Vad vill ni att era läsare ska få för bild av er?
3. Vad har ni att erbjuda er läsare (i form av information, tips, nyheter, bilder, instruktioner osv)? Tänk på att ge ett mervärde till era läsare.
4. Vem ska sköta er blogg och hur mycket tid kan den personen undvara per vecka eller per dag?

När ni startar er blogg:

1. Välj gärna en bloggportal (wordpress, blogger osv) dessa sidor indexerar mycket bättre på Google och du kommer få fler träffar. Du kan lätta lägga in dessa i din webbsida (som en wrapper) eller låta dem ligga som en länk och popup-fönster.
2. Berätta vilka ni är och vad ni har för mål med bloggen. Exempel ”Vi jobbar som hantverkare och vill berätta om vår vardag och ge bra och användbara tips till hemmafixaren.” Detta kan ni skriva till era läsare men ni behöver även berätta för er själv vad ni vill ge till era läsare, i detta fall exempelvis ”Vi vill berätta om hur det är att vara hantverkare, småjobben som slutkunden inte ser och vi vill visa att vi är pålitligt och inte gömmer undan problem eller fuskar. Vi vill även ge tips till hemmafixaren och med det skapa ett förtroende som i slutändan skapar uppmärksamhet och leder till business.”
3. Lägg upp kontaktuppgifter så läsarna lätt kan nå er för frågor som de inte vill ställa i kommentarsfältet.
4. Svara alltid på kommentarer, detta indexeras även och kan ge bra träffar på Google och ni visar att ni är engagerade och visar intresse för era läsare. Svara även på negativa kommentarer, göm er inte under en sten och stå för ert företag och era åsikter, bemöt kritik.

Att tänka på när du bloggar:

1. Skriv på svenska om du vill nå en svensk publik (de flesta börjar söka på svenska på Google och går sedan över till engelska om de inte hittar det de söker).
2. Välj en beskrivande rubrik för varje blogginlägg, tänk på att rubriken indexeras och välj då efter vad dina potentiella läsare kan söka på. Exempel: Om du ska skriv om MDF, spånskiva eller liknande material tag då inte samlingsordet ”träfiberskivor” om ni inte vänder er till läsare som är utbildade i ämnet och söker på detta ordet. Använd då istället ord så som MDF, spånskiva osv som fler söker på. Snabbtipset är att alltid researcha på Google innan du lägger upp ett inlägg för att se vad folk generellt söker på.
Upprepa sedan de valda orden i rubriken i din brödtext för bättre indexering.
3. Döp dina bilder. Beskriv vad bilderna föreställer, vad inlägget handlar om som bilden är relaterad till och lägg till ert företagsnamn eller produktnamn. Om ni exempelvis har en bild på när ni lägger golv: företagsnamnet-lägga-golv-laminatgolv-golv-laminat-klickgolv-namnetpågolvet
4. Det är viktigt att ha ett flöde av inlägg på bloggen. Ett inlägg här och där kommer inte ge er en läsarkrets då kan ni lika gärna lägga in en ny flik på hemsidan för ”Nyheter” eller ”Information”. Generellt kan man tänka på två saker; Nyhetsvärdet - lägg hellre upp färre inlägg med kött på bena än många inlägg med lite information som känns fattiga & Flöde – lägg upp minst ett inlägg per dag (då indexeras bloggen fortfarande bra på Google, du har möjlighet att skaffa nya läsare och du håller upp intresset bland dina redan trogna läsare).

tisdag 14 juni 2011

Surrender to Facebook? You’d have to be crazy.

Mycket tänkbar läsning om hur man ska tänka kring webbstrategi och var man ska agera som företag.
Lärdomen är: behåll alltid din egen plattform (don't surrender to Facebook).

Sen ser vi även en växande trend av nätverk och communities som inte beter sig som Facebook utan som är inriktade på en sak, ett intresse och en grund. Adam Singer beskriver Facebook på ett sätt som får en att öppna ögonen och skärpa öronen:

"The perfect analogy for Facebook is a shopping mall. A…huge…freakishly large shopping mall. It has everything. All your friends, (professional, personal, random) family, (distant and close) co-workers, (past and present) and everything in between. Apps to do pretty much everything from play games to help causes and pages for every notable company on the planet. They have boiled the social ocean."

Alltså kan det bli svårt att träffa sin målgrupp, de som visar intresse för din produkt. Men om du enbart väljer Facebook riskerar du att missa de personer som inte är användare men fortfarande vill och kan engagera sig i din produkt.
Att det sedan rapporteras om att Facebook tappar över en miljon användar i USA och att tillväxten av nya användare trappas av gör att man verkligen drar öronen till sig. Och Adam Singers budskap får ny kraft: behåll din egen plattform, lägg inte allt på ett kort.
Man kan ej dock förglömma att Facebook är en av de största nätverken på nätet och med sina 700 miljoner användar och Kina på intåg så finns det fortsatt fina möjligheter.

måndag 3 augusti 2009

Back in business

Då var man tillbaka från en lång semester som tillbringats i Skärgården, Altanen hemma i Tyresö, Rom och Ischia. Har haft det mycket bra och är nu som sagt tillbaka på kontoret och ska köra hårt!

Det är mycket som ska göras för Skrapan som (som alltid) har spelning nu på torsdag. Hoppas verkligen på fint väder så vi kan köra ute. Är några riktigt grymma band som kommer att köra så kom dit och lyssna vettja!

Den här veckan är jag själv på kontoret eftersom Suz är i Göteborg på lifeleader. På Fredagmorgon åker jag dit och gör henne sällskap och jobbar lite därifrån. Ska ju se Madonna där på lördag och vi ha Gold Circle biljetter. Kommer bli så häftigt!

Nu ska jag ringa och mejla journalister och fundera över nya roliga vinklar och ideér för PR!

Ciao

/C

måndag 8 juni 2009

Tidigare medarbetare gör kometkarriär!

Idag fick jag ett mycket trevligt samtal. Det var Erik som ringde, en av de tre musketörerna på Tactiq (de andra två är ju jag och Karin).

Han berättade att han har fått en ny fin tjänst, nu som presschef för Swedbank Robur. Coolt va? Är helt säker på att han är rätt man på rätt plats. De ska vara så glada över att ha honom där för det är inte utan att det finns dagar då jag/vi önskar att han vore kvar här.

Så här såg det ut på den tiden: http://www.idg.se/2.1085/1.107273
Vi var djupt övertygade om att Second Life skulle bli en av framtidens viktigaste plattformar för kommunikation. Kanske inte är helt säkra idag, men hur man än tänker är jag säker på att den typen av kommunikation kommer att slå igenom. Men, det tar antagligen lite längre tid än vad man trodde för ngt år sedan.

Well, vi kör vidare på basics och påminner om att man varje torsdag fram till den 8 oktober kan se grymma band köra live, gratis, på Skrapan Öppen Scen.

torsdag 14 maj 2009

Om att förlora

Byråtennisen gick super! Förutom att vi inte vann, men vi hade sjukt kul och vi var sjukt snygga.



Nu sitter jag och Emma själva på kontoret eftersom Vic inte är här den här veckan och Suz har åkt i New York. Vi är inte ALLS avundsjuka!

Medan hon är borta ska vi fixa med massa PR och börja på ett pressmeddelande för ett nytt spännande uppdrag!

Later Skater

tisdag 12 maj 2009

Idag gäller det. Dagen vi alla har väntat på. Byråtennisen.

Carolina Maria Elisabeth Lenngren har aldrig hållit i ett tennisracket och Karin Suzanne Elisabeth Hugoson har inte övat på väldigt länge. Hur ska detta gå? Vi missade ju träningen med Thomas Enqvist och Pelle Hjerrtqvist i söndags bara för vi inte ville lämna Victoria, Emma och Manne själva på Skrapan. Inte för att de inte hade klarat det utan för att det var så kul där:-)

Nu ska vi äta en nyttig frukost och gå ut och slå några bollar innan tävlingen börjar!

Later

måndag 11 maj 2009

Yeah!

Alla på Tactiq ska på Britney Spears den 13 juni:)

Om Skrapan Öppen Scen

Vilken fantastisk helg vi har haft. Sjukt hektisk men väldigt kul (därav seg updatering på bloggen). Tyvärr var vi tvungna att avboka några rock/punk och metallband lördag och söndag pga de akustiska förutsättningarna. Butikerna var inte förberedda på det röjj som blev. Men vi hade ju gott om anmälda band så vi kunde köra på ändå.

Den här veckan ska vi fixa med uppföljnings-PR. Suzanne lämnar landet på torsdag och Vicoria är inte här den här veckan så det är jag och Emma som ska fixa lite schyssta artiklar såhär i efterhand. DN var förövrigt där i fredags och vi fick en fin artikel.

"– Nu har det gått två minuter, ni måste börja spela, hetsar en av arrangörerna till de fem ungdomarna på scenen." Så stog det i DN och det var jag, aka Gestapocarolina som gav de direktiven.

Innan Suz åker ska vi ju spela byråtennisen. Vi har blivit sponsrade av Lacoste med Pikétishor ,så nu kommer vi garanterat att vinna. Tack så mycket!



Ciao

måndag 4 maj 2009

Om stress

Herregud vilken galen dag!

Vi har allihop jobbat som galningar med Öppen Scen. Spotify reklamen har börjat gå och vi har nu fått in 187 bidrag:) Alla kommer tyvärr inte kunna spela men det finns ett enormt intresse.

Vi har ringt journalister, mejlat ut pressmeddelanden, löst problem om band som ändrat sig om speltider, mejlat ut information till alla som behöver osvosvosv. Jag är helt vimmelkantig vill jag lova.

Nu sitter jag här själv på kontoret och har precis fått ut de sista mejlen och ska snart åka hem så att jag är redo för en repris imorgon.

Jag hörde en gång att människans kropp är uppbyggd för att klara stress under korta perioder följt av en lång vila. Ni vet på stenåldern när man jagade älg och plockade svamp och bär under hösten och rålatade sig på vintern? Det var stress som människan mådde bra av, men på senare år har vi glömt bort vilan. Jag tror att Tactiq är inne i en jagarperiod den här veckan. Vilket vi vara glada för eftersom det här är ett fall av den goda stressen. Och man jobbar ju alltid bättre
under press right?

Vi hade en artikel i Dagens Media idag föressten! YEAH!

Nu ska iallafall jag (och jag tror jag talar för alla som varit här idag) åka hem och rålata mig!

Ciao